Laman

Semoga (((ALLAH ))) Selalu Merahmati

Senin, 02 Agustus 2010

insan bernama “MUHAMMAD”



Di balik kehidupan insan bernama
“MUHAMMAD”

Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menambalnya sendiri tanpa perlu menyuruh istrinya.
Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga, maupun untuk di jual.
Setiap kali pulang kerumah, bila di lihat tiada makanan yang sudah di masak untuk di makan, sambil tersenyum baginda menyingsing lengan bajunya untuk membantu istrinya di dapur.

Sayidatina ‘Aisyah menceritakan :
“Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumah tangga.
Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat bersiap berangkat ke masjid,
Dan cepat-cepat pulang kembali sesudah selesai sembahyang.”


Pernah baginda pulang pada waktu pagi.
Tentulah baginda amat lapar pada waktu itu, tetapi dilihatnya tiada apapun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerena sayidatina ‘Aisyah belum kepasar.
Maka Nabi bertanya : “ Belum ada sarapan ya humairah ?” ( Humairah adalah panggilan mesra untuk sayidatina ‘aisyah yang berarti wahai yang kemerah merahan )

‘Aisyah menjawab dengan agak serba salah dan malu, “ Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.”

Rasulullah lantas berkata, “ Kalu begitu aku puasa saja hari ini .”
Tanpa sedikit pun rasa kesal di wajahnya.

Pernah baginda bersabda “ Sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap istrinya.” Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginga sebagai kepala keluarga.

Pada suatu ketika baginda menjadi Imam sholat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun, ke satu rukuna yang lain amat sukar sekali.
Dan mereka mendengar bunyi yang menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda bergeser antara satu sama lainnya.
Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu, langsung bertanya setelah selesai sembahyang :
“ Ya Rosululloh, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, apakah tuan sakit?” “ Tidak ya, Umar. Alhamdulillah Aku sehat dan Segar.”
“ Ya Rosululloh...mengapa setiap kali tuan menggerakan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergesekan di tubuh tuan?”
Kami yakin engkau sedang sakit...” ( desak Umar penuh cemas)

Akhirnya Rosululloh mengangkat jubahnya.
Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar.
Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali beliau menggerakan tubuh nya.
‘ Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami akan mendapatkannya buat engkau ya rosulullah?”

Lalu baginda menjawab dengan lembut., “Tidak wahai para sahabatku, Aku tahu apapun akan engkau korbankan demi rosullmu. Tetapi apalah yang akan ku jawab nanti, di hadapan Allah. Apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?” “ Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah Allah buatku, agar umatku kelak tidak akan ada yang kelaparan di dunia ini, lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di akhirat kelak.”

Baginda pun pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah orang tua yang penuh dengan kudis, miskin dan kotor.
Hanya diam dan bersabar bila kain rida’nya di rampas dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya.

Dan dengan penuh rasa kehambaan beliau membasuh tempat yang di kencingi si badwi di dalam masjid, sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.
Kecintaannya yang tinggi terhadap Allah SWT dan rasa kehambaan dalam Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ketuanan atau ( Bos).
Seolah-olah anugrah kemuliaan dari Allah tidak dijadikan sebab untuk merasa lebih dari yang lain, ketika di depan umum maupun dalam keseorangan.
Ketika pintu sorga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih berdiri di waktu-waktu sepi di malam hari, terus-menerus beribadah.

Hingga pernah beliau terjatuh, lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak. Sebab fisiknya sudah tidak sanggup menahan keinginan jiwanya yang sangat tinggi.

Bila di tanya oleh sayidatina ‘Aisyah,
“ Ya Rosulullah, bukankah engkau telah di jamin syurga?
Mengapa engkau masih bersusah payah begini?”
Jawab baginda dengan lembutnya
“ Ya, ‘Aisyah, bukan kah aku ini seorang hamba?
Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar